De geschiedenis van de Mazda MX-5 van 1989 tot 2013

Gepost door: ctrheden

Mazda riep precies 25 jaar geleden de MX-5 in het leven. De inmiddels legendarische tweezitter werd alom geprezen vanwege zijn pure rijeigenschappen en algehele sportieve karakter. De term roadster werd opnieuw gedefinieerd en een icoon werd geschapen. Een eerbetoon aan de (betaalbare) belichaming van rijplezier.

Drie generaties rijplezier

In z’n 25-jarige carrière is de MX-5 pas twee keer volledig vernieuwd, wat betekent dat elke generatie gemiddeld een jaar of acht meegaat. Mazda’s roadsters worden niet voor niets geroemd om hun hoge betrouwbaarheid.

1989: het geboortejaar

In februari 1989 debuteerde de Mazda Miata (zoals de MX-5 in Amerika heet) op de Chicago Auto Show. In september van dat jaar is hij voor het eerst te zien in thuisland Japan. Daar wordt hij overigens de Eunos Roadster genoemd.

Grijpgraag schakelpookje

Op deze foto is het interieur van de originele Miata te zien. Met het kenmerkende kleine schakelpookje was te kiezen in welke versnelling de hitsige, atmosferische 1.6 liter viercilinder moest staan. De krachtbron leverde overigens 116 pk en 135 Nm.

1990: V-Special

In 1990 wordt de eerste speciale versie geïntroduceerd: de V-Special. Deze uitvoering was een stuk luxueuzer dan het origineel, met onder andere leren bekleding, een houten stuurwiel en een automatische versnellingsbak met vier verzetten welke nooit populair werd.

1991: J-limited

Op de V-Special volgt een jaar later de J-limited. De kanariegele Mazda MX-5 J-limited is in beperkte oplage geproduceerd: slechts 800 stuks om precies te zijn.

1992: S-special

De S-special volgt het jaar erop en draagt pure sportiviteit uit dankzij een versterkt chassis, Bilstein-dempers en BBS-velgen. Een vleugel op de kofferklep benadrukte nog maar eens dat we hier met een ware ‘S’ te maken hebben.

1993: Sterkere motor geïntroduceerd

De 1.6 wordt vergezeld door een iets grotere broer. Mazda introduceert een 1.8 liter viercilinder die 131 pk en 152 Nm koppel levert. Op de foto zien we een S-limited versie van deze MX-5. Iets minder sportief dan de S-special, maar wel voorzien van hetzelfde chassis

1994: RS limited

In de zomer van ’94 wordt deze RS limited geïntroduceerd. Gebaseerd op de S-special én uitgevoerd met een nieuwe 1.8 is dit wederom een trede hoger op de sportieve ladder. Bijzonder zijn de Recaro-kuipstoelen en de rode RS-badge op de flank van de auto.

1995: R limited

Mazda blijft limited editions produceren. Deze R limited is gebaseerd op de S-special, maar voegt luxe in de vorm van hout op het stuurwiel en een rood lederen interieur toe. Mazda produceerde er 1.000 stuks van.

1996: R2 limited

En ook voor deze in ’96 gepresenteerde R2 Limited diende de S-special als basis. Deze R2 had echter een nieuwe, witte kleurstelling en andere 15 inch velgen. Tevens had de R2 sindsdien een SRS-airbag aan de bestuurderskant.

 

1997: SR-limited

Het laatste model van de originele NA-serie MX-5. Zijn bijzondere turqoise lak en verchroomde wielen, alsook de kuipstoelen met een bekleding van leer en nubuck vormden de voornaamste highlights in het interieur. Klap op de vuurpijl was een nieuw Torsen-sperdifferentieel.

1998: Tweede generatie

In 1998 is het dan tijd om vaarwel te zeggen tegen de eerste generatie van de MX-5. De NB-serie doet zijn intrede. Grootste wijziging – en meteen kritiekpunt – was het verdwijnen van de kenmerkende wegklapbare koplampen.

1999: 10 jaar MX-5

Om het tienjarig jubileum te vieren brengt Mazda wederom een limited edition op de markt. Naast de blauwe kleurstelling zijn de chromen vijfspaaks velgen kenmerkend voor dit feestnummer.

2000: Miata Mono-Posto Concept

Het nieuwe millenium werd door Mazda gevierd met een studiemodel op basis van de MX-5. De Mono-Posto Concept was een belichaming van Mazda’s designfilosofie toendertijd: de eenheid tussen paard en ruiter.

2001: Mazdaspeed Roadster

In 2001 deed de Mazdaspeed Roadster zijn intrede. De grootste veranderingen schuilden onder de kap. Beide motoren kregen een hoger vermogen: de 1.6 werd gekieteld naar 110 pk en de 1.8 steeg naar 141 pk. De uitvoering had een beperkte oplage van 200 stuks.

2002: SG-Limited

Een altijd in zilvergrijs uitgevoerde SG-Limited versie met een oplage van 400 stuks. Daarnaast is de MX-5 mild gefacelift. De luchthappers aan weerszijden van de voorbumper behoren tot het handjevol kleine veranderingen.

2003: MX-5 RS Coupé

Klanten konden vanaf 2003 op bestelling een MX-5 RS Coupé verkrijgen. Buiten het feit dat het dak er niet af kon, waren de velgen het meest bijzonder.

2004: Mazda Roadster Turbo

De 1.8 krijgt een turbo aangemeten. Die tilt het vermogen van 141 naar 172 pk en het geleverde koppel wordt 209 Nm. Een forse verhoging voor een auto met zo’n laag gewicht. In dit jaar rolt tevens de 700.000ste MX-5 van de band.

2005: Derde generatie MX-5

De jongste generatie MX-5 Roadster werd in productie genomen, de NC. Nieuw is een 2.0 liter motor met 162 pk en ondanks het herkenbare concept werd het design geheel vernieuwd

2006: MX-5 Retractable Hard Top

Vanaf 2006 breekt Mazda haar traditie en is de MX-5 met klapdak te bestellen. De constructie brengt echter aardig wat gewicht met zich mee, waardoor enthousiastelingen voor de softtop blijven kiezen. Die is er gelukkig ook nog!

2007: Roadster Mazdaspeed M’z Tune

Een van de meest sportieve versies van de MX-5, deze door Mazdaspeed aangepakte M’z Tune. Aanpassingen als een Mazdaspeed aero-kit, Bilstein schokdempers en een verbeterd motormanagement zorgen ervoor dat deze uitvoering een van de meest pittige ooit is.

2008: Facelift

Drie jaar na de introductie van de NC-serie acht Mazda het tijd voor een facelift. De bumpers en zijskirts worden herzien om de tweezitter vlotter te laten ogen. Ook de koplampen en achterlichten krijgen een behandeling en zijn weer up-to-date.

2009: Superlight concept & 20 jaar MX-5

Voor het twintigjarig jubileum ontwerpt Mazda een Superlight concept van de MX-5. Alle luxe is verdwenen en enkel de essentiële onderdelen zijn nog van de partij. De meest puristische MX-5 ooit.

2010: 20th Anniversary Edition

Een beetje vreemd is het wel, maar een jaar na de twintigste verjaardag van de MX-5 brengt Mazda een speciale editie ter ere van het jubileum van de roadster uit. De blauwe kleurstelling is geheel in stijl met die van de 10th Anniversary Edition.

2011: Guinness World Record

In 2011 bereikt Mazda een wereldrecord door de 900.000e MX-5 te produceren. Het vormt een belangrijke mijlpaal: de MX-5 is er de meest geproduceerde roadster ooit mee.

2012: Mazda MX-5 Kyudo

Deze diep paarse uitvoering is de eerste MX-5 met een ingebouwd navigatiesysteem. De roadsters worden door de jaren heen luxer en luxer zo blijkt.

2013: De volgende facelift

Vorig jaar bereikte de wederom gefacelifte versie van de MX-5 Nederland. De grootste verandering is de veiligheid voor voetgangers. De motorklep komt omhoog bij een aanrijding om hoofdletsel te beperken, en de voorbumper is minder schadelijk voor de benen van een geraakte voetganger.

Lees verder op www.autowereld.com

DSC_0183

RIJD ELKE DAG CABRIO

De complete compacte sportwagen.

  • 1000.000 wereldwijd verkocht in 2016
  • 2004 het 15de modeljaar
  • in 1989 de eerste Mazda MX-5
  • tweezits sportauto met een cabrioletkap
Categorie:

Geef een reactie